Klanten beoordelen ons gemiddeld met 4.8 uit 5 sterren.

Bandenspanning en -profiel 4 oktober 2019

De banden op spanning, waarom belangrijk?
De banden zijn uw enige contact met de weg en dat contact moet goed zijn. Goede grip en een zo kort mogelijke remweg wanneer dit nodig is begint bij een band op de juiste spanning. Het gaat dus als eerste om uw veiligheid, die van uw passagiers en uw medeweggebruikers. Maar het gaat ook om uw portemonnee. Met een band op spanning bespaart u jaarlijks maar liefst zo’n € 150,- brandstofkosten! Want op een zachte band ondervindt uw auto meer rolweerstand waardoor de motor harder moet werken en dus meer brandstof verbruikt. Maar die weerstand betekent ook dat uw banden harder slijten en u meer kans heeft op een klapband. Hoe minder uw banden slijten, hoe beter dit ook is voor het milieu: u laat minder rubber achter op het wegdek en uw auto rijdt zuiniger en stoot daardoor minder uitlaatgassen uit.

Hoe vaak de bandenspanning controleren?
Net als bij een fietsband ontsnapt er uit een autoband ook altijd een beetje lucht. Of de auto nou stil staat of rijdt. Wij adviseren u daarom om elk kwartaal de spanning van de banden te controleren. En naast deze controle doet u dan meteen de andere belangrijke controles van uw auto, dat is wel zo efficiënt. Deze controle zijn het peilen van uw motorolie, samen met de andere vloeistoffen in uw auto (koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof).

Waarschuwingslampje bandenspanning betekent zo snel mogelijk uw auto veilig aan de kant zetten!
Want dit lampje betekent dat een of meer van uw banden te weinig spanning heeft of mogelijk zelfs lek is. En met een lekke band kunt u de controle over uw auto snel verliezen met alle risico’s en mogelijk ernstige gevolgen. Wanneer u uw auto veilig aan de kant heeft gezet controleert u de spanning van uw banden. Wanneer uw banden nog hard genoeg zijn kunt u voorzichtig uw weg vervolgen naar het dichtstbijzijnde brandstofstation om daar uw banden weer op spanning te brengen.

Als één van uw banden lek is dan heeft u een aantal mogelijkheden. Wanneer het lek niet te groot is kunt u de band repareren met een noodreparatieset: een spuitbus met dichtingsmiddel en lucht. Dit is een snelle maar tijdelijke oplossing.
Ook kunt u de band zelf wisselen voor een reservewiel of een zogenaamd thuiskomertje. Een band zelf wisselen adviseren wij u alleen te doen wanneer u hier al ervaring mee heeft of dit een keer heeft geoefend. Zowel een reservewiel, het thuiskomertje als een noodreparatieset vindt u veelal achter in de kofferbak van uw auto.

Heeft u geen van deze middelen bij u of ziet u het niet zitten om een reparatie zelf uit te voeren of de band te wisselen en beschikt u over de Blekkink Service Pas dan staat u er niet alleen voor. De pech onderweg service van Euro Repar komt dan naar u toe, waar in Europa u ook bent, en zorgt er voor dat u weer veilig uw weg kunt vervolgen. Heeft u de band wel zelf gerepareerd met het noodreparatieset of gewisseld voor een thuiskomertje maak dan een afspraak in onze werkplaats om de lekke band definitief te repareren of te vervangen.

Hoe de banden van uw auto op spanning te brengen.
Bandenspanning controleren en uw banden op spanning is goed te doen wanneer je maar even weet hoe. Maar heeft u hier geen zin in en wilt u uw handen schoon houden dan doen wij dit kosteloos voor u wanneer u beschikt over een Blekkink Privilege Pas. Wanneer u zelf uw bandenspanning controleert gaat u als volgt te werk:

  1. Uw bandenspanning controleren kunt u het beste doen wanneer u nog niet of slechts een klein stukje, niet meer dan 5 kilometer, met uw auto heeft gereden.
  2. Welke bandenspanning bij uw auto hoort vindt u in het instructieboekje van de auto en bij sommige auto’s ook op de sticker in de deurstijl aan de bestuurderszijde of achter het tankdopje. Ook zijn de meeste bandenpompen voorzien van tabellen waar u kunt opzoeken welke spanning er bij de banden van uw auto hoort. Wanneer uw auto zwaar beladen is of bijvoorbeeld een caravan of aanhanger trekt kan het advies zijn om uw banden meer op te pompen. Hoeveel meer staat ook beschreven in het instructieboekje van uw auto.
  3. Wanneer u de bandenspanning heeft gevonden stelt u de bandenpomp in op deze spanning.
  4. U haalt het dopje van het ventiel en sluit de bandenpomp aan op het ventiel. Het is belangrijk dat u de pomp recht op het ventiel houdt. Zodra dit de situatie is wordt de band automatisch gevuld. De meeste banden pompen geven een signaal (een piep) wanneer de bandenspanning bereikt is. Vervolgens draait u het ventiel weer op de band. Zo gaat u alle banden af.
  5. Wanneer u uw banden op spanning brengt vergeet dan ook uw reserveband of thuiskomertje niet. Ook hiervan vindt u de spanning in het instructieboekje van uw auto.

Wat nog meer handig is om te weten over banden: profieldiepte en winterbanden.
Naast bandenspanning is ook het profiel van uw banden belangrijk. Want ook het bandenprofiel zorgt dat u grip op de weg houdt. De minimale wettelijke profieldiepte in Nederland, de zogenaamde APK-norm, bedraagt 1,6 millimeter. Maar dit is echt het absolute minimum. Voor veilig rijden adviseren wij een profieldiepte van minimaal 3 millimeter op uw zomerbanden en 4 millimeter op uw winterbanden.

In veel landen waar winterbanden verplicht zijn onder winterse omstandigheden, zoals in Duitsland, is 4 millimeter ook de minimale norm voor een winterband. Maar let u op, wanneer de temperatuur boven de 10 graden Celsius komt geeft de winterband juist minder grip dan een zomerband en sluiten uw winterbanden ook harder. Tijdig uw banden wisselen is daarom belangrijk. Ons advies is overigens nog altijd een combinatie van zomer- en winterbanden boven een all-season band. Zowel de zomer- als de winterband leveren in de omstandigheden waarvoor zij zijn gemaakt de beste prestaties.
Een all-season band is nog altijd een band waarop, zoals uit verschillende bandentests blijkt, in beide seizoenen concessies wordt gedaan. Een goede winterband is voorzien van zowel de M+S (modder en sneeuw) aanduiding als het sneeuwvloksymbool. Wilt u weten in welke landen winterbanden verplicht zijn lees dan de Blekkink weet raad Auto Vakantie.

Is het tijd om de spanning van uw banden te controleren en de banden op te pompen? Wij doen dit graag voor u. Wanneer u beschikt over een Blekkink Privilege Pas dan is de bandencontrole gratis, net zoals het bijvullen van alle vloeistoffen. U kunt hier zo voor langs rijden zonder afspraak. Moeten de banden van uw auto vervangen of gewisseld worden? Maak hiervoor dan een afspraak in onze werkplaats, wij zorgen er dan voor dat u veilig uw weg kunt vervolgen.

maak nu een afspraak
HomeNieuwsBandenspanning en -profiel